Praktyka technologiczna

Program Ramowy Studenckiej Praktyki Technologicznej

(realizowanej po III roku studiów inżynierskich)


Instytut Politechniczny

kierunek Informatyka




Podstawowe założenia

Studencka praktyka technologiczna, zwana dalej „praktyką”, odbywa się zgodnie z planem studiów na podstawie „Porozumienia” o prowadzeniu praktyk ( z podmiotami gospodarczymi, organami administracji rządowej i organami samorządu terytorialnego lub innymi jednostkami organizacyjnymi, zwanymi dalej „zakładami pracy” (§2, pkt 1))

Zgodnie z założeniami programowymi Instytutu Politechnicznego pierwsza praktyka, po drugim roku studiów, trwa 4 tygodnie (20 dni roboczych).

Praktyka prowadzona jest pod nadzorem wyznaczonego ze strony zakładu pracy „opiekuna zakładowego praktyk”, który czuwa nad jej przebiegiem, kieruje pracą studenta i ocenia jego postawę, zaangażowanie i nabytą wiedzę wystawiając ocenę końcową (§8, pkt1, ust. 3 rozp.).

Ze strony uczelni nadzór dydaktyczno-wychowawczy nad praktyką sprawuje opiekun praktyki. Opiekun praktyki, jako przedstawiciel uczelni jest przełożonym studentów odbywających praktykę. Odpowiada za realizację praktyki zgodnie z jej celami i ustalonym programem, jest upoważniony do rozstrzygania wspólnie z kierownictwem zakładu pracy, spraw związanych z przebiegiem praktyki. (§7, pkt 2 rozp.).

Do studentów odbywających praktyki na podstawie „Porozumienia” stosuje się odpowiednio przepisy prawa pracy o ochronie pracy kobiet i młodocianych, o dyscyplinie pracy oraz o bezpieczeństwie i higienie pracy (§ 9, pkt 1 rozp).

Zakład pracy może zażądać odwołania z praktyki studenta w wypadku, gdy naruszy on w sposób rażący dyscyplinę pracy. Jeżeli naruszenie dyscypliny pracy spowodowało zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, zakład pracy może nie dopuścić studenta do kontynuowania praktyki w zakładzie(§9, pkt 2 rozp.).


Cel praktyki

Celem praktyki jest zdobyć doświadczenia praktyczne, wykorzystując wiedzę zdobytą w procesie nauczania.

Student powinien poznać specyfikę danej firmy, zasady działania jej poszczególnych działów. Powinien starać się zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu programowania, znajomość oprogramowania, obsługi baz danych, do konkretnych rozwiązań w miejscu praktyki


Oczekuje się, że w wyniku praktyki:

  • osiągnie swobodę w pracy z komputerem, faksem, telefonem i innymi urządzeniami techniki informatycznej;

  • osiągnie biegłość w obsłudze komputera i korzystaniu z internetu;

  • rozbudzi zdolności do uczenia się systemów informatycznych;

  • umiejętność redagowania tekstów;

  • rozbudzi zainteresowanie dziedziną public relations,

  • wyzwoli pomysłowość i inicjatywę;

  • wyczuli na systematyczności i dokładności, jak również dyspozycyjność na wyznaczonym miejscu praktyki;



Warto aby praktykant pamiętał, że ma komfortową sytuacją by poprzez własną postawę i działalność dać się „wyłowić” potencjalnemu pracodawcy, wykazując się wybitnymi umiejętnościami, zaangażowaniem oraz tym, że potrafi współpracować w zespole.


Zakres ramowy praktyki technologicznej


  1. Zapoznanie się z zasadami BHP (praca z urządzeniami techniki komputerowej, ergonomia stanowiska pracy).

  2. System komputerowy firmy:

    1. konserwacja

    2. archiwizacja

    3. ochrona antywirusowa

    4. projekt i realizacja

  3. Systemy operacyjne:

    1. instalacja i konfiguracja

    2. administracja

  4. Oprogramowanie aplikacyjne:

    1. instalacja i konfiguracja

    2. aktualizacja oprogramowania

    3. współpraca z innymi aplikacjami

  5. Sieć komputerowa:

    1. rola i zakres pracy administratora sieci

    2. usługi sieciowe w sieciach lokalnych i rozległych (np. serwisy www, ftp, poczta itp.)

  6. Systemy zabezpieczania danych:

    1. archiwizacja

    2. profilaktyka antywirusowa.




Opracowanie:

mgr Mirosław Rymar

mgr inż. Józef Trąd

mgr inż. Piotr Wais